Bedre balanse mellom jobb og fritid - 5 tips

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Bedre balanse mellom jobb og fritid - 5 tips</span>

Hold deg oppdatert på familie, venner og trening. Samtidig kan du levere på jobben, møte tidsfrister og stille opp for kolleger - men vær påpasselig med å jobbe hardt på kvelder og helger. Å skape en balanse mellom jobb og fritid er en utfordring, ikke minst når man har hjemmekontor. Hvordan skal du som leder handle for å gi de ansatte de beste forholdene? Og hva kan du som medarbeider tenke på? Vi veileder deg!

Å lykkes med å balansere arbeid og fritid - er et tema som har blitt diskutert oftere og oftere i nyere tid, ikke minst ettersom digitalisering har gjort det mulig å jobbe i prinsippet når og hvor som helst. Balanse mellom arbeid og privatliv handler ganske enkelt om å investere i en bærekraftig måte å jobbe på, slik at vår tid og energi er tilstrekkelig for alle deler av livet. En god balanse mellom arbeid og fritid reduserer risikoen for stress, utmattelse og sykefravær blant ansatte.

Samtidig blir investeringer i god balanse også sett på som en viktig del av et attraktivt arbeidsgivermerke - så viktig at det havner øverst på listen over hva vi nordmenn verdsetter mest når vi velger arbeidsgivere. Når det er sagt, hva kan du og kollegene dine gjøre for å fikse den viktige balansegangen? Her tilbyr vi våre beste tips for både leder og ansatt.

Fem tips for bedre balanse mellom jobb og fritid

  1. Responsivt lederskap
    Som leder spiller du en viktig rolle når det gjelder å gi de ansatte verktøy for å finne en balanse mellom jobb og fritid. Faktisk viser forskning at et responsivt og kommunikativt lederskap - der lederen gir støtte med struktur, rammer og prioriteringer - kan være helt avgjørende for hvordan den ansatte opplever arbeidssituasjonen sin.

    Noen konkrete tips for deg som leder:

    - Arbeid for en kultur av åpenhet og dialog der ansatte oppfordres til å fortelle om hvordan de har det - spesielt hvis de opplever vanskeligheter på jobben eller hvis det er spesielle forhold i familielivet som påvirker arbeidssituasjonen.
    - Vær årvåken om hvor mye de ansatte jobber og ta tiltak hvis det er fare for stress og overbelastning.
    - Har dere ikke muligheten til å ses spontant ved kaffemaskinen eller i korridoren hver dag? Invester i regelmessige avstemninger via chat og telefon- / videomøter i stedet, hvor du sjekker med hverandre hvordan du har det og hvordan det går.

    - Forsikre deg om at du har felles (og rimelige) forventninger til hvilke oppgaver som skal utføres, på hvilket tidspunkt og hvem som har ansvar for hva. Hjelp ansatte prioritere blant oppgaver hvis det er mye på oppgavelisten. Å gi et tydelig rammeverk (uten å kontrollere i detalj) reduserer risikoen for stress og usunn arbeidsmengde.

  2. Fleksibilitet og hensyn til ansattes ønsker
    I forskning på arbeidsmiljøet blir ofte de ansattes innflytelse over egen arbeidssituasjon vektlagt som en suksessfaktor for trivsel og en bærekraftig balanse mellom arbeid og fritid. Det handler rett og slett om å gi de ansatte litt friere rammer for å sette opp arbeidsdagen slik den passer dem - så langt virksomheten tillater det. Flex-tid er for eksempel en måte å legge til rette for hverdagsoppgaver og en populær fordel på mange arbeidsplasser. Kanskje er det også mulig å lage tilpassede løsninger for hvor jobben skal utføres? Noen vil kanskje bare jobbe på kontoret (så langt det er mulig under de gjeldende omstendighetene).

    For andre passer hjemmekontor som hånd i hanske, mens andre foretrekker å kombinere de to. Med en følsomhet overfor hver ansattes ønsker og også eksterne forhold, som bolig og familiesituasjon, skaper man de beste forholdene for en bærekraftig balanse mellom arbeid og fritid.

  3. Vanlige regler for e-post og telefonsamtaler
    Ha et jobbintervju til frokost, benytt anledningen til å svare på e-post når du henter barna på skolen, og skriv ferdig rapporten på søndag kveld. Har du ofte en tendens til å jobbe underlige tider når mobiltelefonen og den bærbare datamaskinen din alltid er tilgjengelig? Fleksibilitet er en mynt med to sider. På den ene siden gir det, som sagt, en frihet når det gjelder å sjonglere med alle nødvendighetene i hverdagen. På den annen side kommer det risikoen for at vi jobber litt hele tiden og overalt - på en måte som setter vår sårt tiltrengte bedring i fare. For en god balanse mellom jobb og fritid er det derfor viktig at vi setter grenser for hvordan og når vi er tilgjengelige.

    Kanskje du og kollegene dine har muligheten til å slå datamaskinen helt av, slå av telefonen lydløst og slå av e-postvarsler utenfor vanlig kontortid? Hvis ikke, må du diskutere normene og forventningene (uttalte og usagte) som finnes om tilgjengelighet. I hvilke situasjoner er det greit å ringe eller sende en e-post om arbeidsrelaterte forhold om kveldene, morgenene og helgene? Hvilke svartider er rimelige for forskjellige typer saker? Hva gjelder i ferieperioder?

  4. Øke kunnskap og bevissthet
    Å fikse det krystallklare skillet mellom arbeid og privatliv er som sagt lettere sagt enn gjort - ikke minst når arbeidsplassen i økende grad har flyttet inn i hjemmene våre fysisk. Og faktum er at i hvilken grad vi virkelig vil holde de to atskilt eller la dem flyte sammen, ja det er også noe ganske individuelt. Forskere har identifisert så mange som syv forskjellige måter, eller typer, av hvordan vi velger å håndtere grensene mellom arbeid og privatliv.

    En viktig del av aktivt arbeid for en bærekraftig balanse mellom arbeid og fritid er nettopp å bli bevisst på og diskutere hvordan du og teamet ditt jobber. Hvilke konkrete strategier og metoder fungerer for deg? Sørg for eksempel på å ta opp spørsmål om begrensninger, balanse og gjenoppretting i ansattintervjuer og arbeidsmøter.

  5. Strategier for hjemmearbeideren -  opprett en arbeidssone hjemme
    Jobber du hjemmefra? Er du en av de menneskene som føler at du vil opprettholde (i det minste noe) klare grenser mellom arbeid og det private? Her er noen strategier som kan hjelpe deg med å balansere jobb og fritid:

    - Hold deg til vanlige tider og rutiner. Mange opplever at det blir lettere å "slå av og på jobbmodus" ved å opprettholde omtrent de samme rutinene som om de hadde gått til sin fysiske arbeidsplass. Det kan for eksempel dreie seg om å stå opp til vanlige tider, ta på seg vanlige arbeidstøy og holde seg til omtrent samme start- og sluttid på dagen. Ikke glem å ta dine vanlige lunsjpauser og pauser.

    - Lag en arbeidssone hjemme, altså et spesielt sted i hjemmet der du jobber og lagre datamaskin og jobbmateriell. Unngå om mulig å sitte i sengen eller på sofaen, da dette er steder hjernen forbinder med hvile og fritid.

    - Ikke glem å flytte på deg! Kanskje velge en kort spasertur til lunsj, eller til og fra hjemmekontoret om morgenen og ettermiddagen? I tillegg til å få trening, hjelper det deg også å sjekke inn og ut av arbeidet mentalt.

    - Sørg for at du jobber disiplinert når du har startet arbeidsdagen. Ved å gi deg selv de beste forholdene for å krysse av dagens oppgaveliste, trenger du ikke føle at du må kompensere med ekstra på kvelden eller i helgen. For eksempel, prøv (hvor vanskelig det enn er) å motstå fristelsen til å ta tak i tøyet eller oppvasken i arbeidstiden. Du sparer bare slike gjøremål på fritiden.

    - Sett av tid til fritidsaktiviteter i kalenderen din som "tvinger" deg bort fra hjemmekontoret. Det kan være trening, en tur  med venner eller en filmkveld med familien - finn det som gir deg bedring!

Bedre balanse mellom jobb og fritid - her er verktøyene som hjelper deg på veien

En god balanse mellom jobb og fritid - uten usunt stress og for lange arbeidsdager - er noe som krever langsiktig innsats, stor bevissthet og en konstant dialog på arbeidsplassen. I mellomtiden kan det være godt å vite at det er smarte hjelpemidler å ta støtte seg til underveis. Vårt nettbaserte HRM-system tilbyr for eksempel smarte funksjoner som gir perfekt oversikt, minimerer tungvint administrasjon og legger til rette for tidspuslespillet for både rapporterende medarbeidere, ledere og administratorer.

Våre verktøy for tids- og prosjektrapportering hjelper deg å holde oversikt over arbeidstiden din, inkludert flex, vab, komp og overtid, og for å sikre at timene dine blir brukt på de riktige tingene. HR-sjefen og lederen har også tilgang til et brukervennlig dashbord som gjør det enkelt å overvåke sykefravær, personalomsetning, overtid og andre kritiske nøkkeltall - for å kunne ta riktige tiltak til rett tid. Vil du vite mer om hvordan vår komplette løsning kan bidra til en smartere og mer bærekraftig arbeidsdag?

Du er hjertelig velkommen til å kontakte oss!

Relaterte innlegg